Hoe contact houden met je zieke werknemer?
Ook al heb je het druk en is het misschien wat onwennig: blijf contact houden! Maak afspraken over de manier waarop. Wat kun je doen?
Afwezig op het werk
"Je moet proberen contact te houden met die persoon. Ook voor die persoon zijn welbevinden."
"Die periode hebben wij met hem meebeleefd: regelmatig een sms’je of getelefoneerd, hoe dat de evolutie was. Of, hoe de bijwerkingen van de behandeling waren, of van de therapie."
Bellen, mailen...
Bel, mail, sms, whats-app de werknemer regelmatig om te polsen hoe het gaat.
- Bel op een vast moment. De werknemer kan zich dan eventueel voorbereiden op je telefoontje.
- Vraag ook of je telefoontje op prijs gesteld wordt. Als dat niet het geval is, moet je dit respecteren. Probeer dan op een andere manier je betrokkenheid te tonen.
Kaartje sturen, attentie bezorgen
- Stuur af en toe een kaartje namens het bedrijf. Dit kan ook een directe collega doen.
- Stuur een berichtje als je weet dat hij/zij een behandeling moet ondergaan.
- Laat een attentie bezorgen, bijvoorbeeld na ontslag uit het ziekenhuis.
"Omdat het toch onze werknemer is. Je hebt wel een relatie met die persoon."
Uitnodigen op het werk
Nodig je werknemer uit bij bepaalde gebeurtenissen, zoals een personeelsfeest. Je werknemer kan zelf de keuze maken om wel/niet te komen.
"We houden wel de trend in de communicatie en zeggen van: we moeten toch elke maand eens contact hebben."
Op bezoek gaan
Probeer ook eens op bezoek te gaan:
- Je voelt zelf wel aan of en vanaf wanneer dat kan.
- Ga jij, of een collega?
- Overleg met de werknemer wanneer het uitkomt.
- Maak vooraf duidelijk of je het ook over het werk wilt hebben.
Gerelateerde tips
Communicatietips
Als je een kleine KMO bent, met flexibele werknemers die elkaars werk en voorkeuren kennen, volstaat het wanneer jullie elkaar informeel op de hoogte houden. In grote bedrijven vormen beleidsregels vaak de basis om meer formeel te handelen. Onafhankelijk van de grootte van je bedrijf en de cultuur die er heerst, zijn communicatieve vaardigheden nodig.
Soorten steun
Je kunt je werknemer op verschillende manieren ondersteunen:
- Emotioneel
- Praktisch
- Financieel
Verschillen tussen werknemers
Onderzoek onder werknemers met borstkanker (Tiedtke et al, 2011) toonde aan dat zij hun arbeidsongeschiktheid op verschillende manieren kunnen ervaren. Uit gesprekken met ervaren professionals in de zorg is gebleken dat dit zeker ook voor andere soorten kanker kan gelden.
De drie totaal verschillende ervaringen van vrouwen die terugblikten op hun situatie zijn:
- Ontwrichting van het leven.
- Heel moeilijke episode in het leven.
- Betekenisvolle periode.
Als je dit weet en de verschillen herkent, kun je je werknemer ook beter begrijpen en ondersteunen. Iemand die zijn ziekte als 'ontwrichtend' ervaart heeft misschien meer emotionele steun nodig. Iemand die zijn ziekte als een moeilijke, maar voorbijgaande 'episode' ervaart, is wellicht meer gebaat bij een zakelijke benadering gericht op praktische steun. De laatste wil misschien meer delen of er meer over praten.
Wat bespreken als je collega afwezig is?
Wie belt en wanneer? Wie gaat op bezoek en wanneer? Jij, de direct leidinggevende? Collega's? Gaat het alleen om een ziekenbezoek, of wil je het ook over het werk hebben? Maak dat vooraf duidelijk.