Bezorgdheden
Als je werknemer afwezig is, spelen er heel wat bezorgdheden.
Afwezig op het werk
"Eerst heb ik hem moeten overhalen dat hij zich liet behandelen. Want hij wou zich absoluut niet laten behandelen."
Bezorgd over je werknemer
- Je werknemer en zijn gezin maken een emotionele tijd door, met zorgen, angst en onzekerheid.
- Jij vraagt je af hoe je tot steun kunt zijn en hoe je dit best aanpakt en kunt bespreken.
Je werknemer steunen

- Vraag wat je kunt doen en uit je bezorgdheid.
- Toon vooral begrip voor alle zorgen, ook die thuis spelen.
- Luister naar wat je werknemer wil delen en erken de noden.
- Laat een attentie bezorgen, of ga een keer op bezoek.
Kijk ook bij Hoe contact houden met je zieke werknemer? en Soorten steun
"Door zijn uitval had ik heel weinig tijd om me toe te leggen op de verkoop. Dus dan heb ik wel stress gehad. Want de omzet ging naar beneden en zo. Dat was echt, juist het hoofd boven water houden. Dat was een heel zware periode."
Bezorgd over je bedrijf
Jij hebt als werkgever je eigen zorgen en onzekerheden.
- Hoe lang blijft mijn werknemer weg?
- Hoe houd ik mijn bedrijf draaiende?
- Hoe beperk ik de kosten van afwezigheid?
De financiële zorgen bij kanker kunnen soms zwaar wegen voor een kleine ondernemer. Kijk hieronder wat je kunt doen.
Bedrijf draaiende houden

Wat je kunt doen:
- Het werk intern laten opvangen.
- Werk uitstellen of verschuiven.
- Een interim of job-student aanstellen.
Kijk voor meer uitgebreide info bij de tip Invulling werktaken van je zieke werknemer.
Belangrijk: als je werknemer weer terugkeert, kun je in aanmerking komen voor premies en tegemoetkomingen. Kijk hiervoor bij: https://www.werk.be/online-die... en bij https://werkgevers.vdab.be/arb...
"Dat hebben we besproken met hem: 'wat moeten we doen? Hoe denk je dat je evolueert? Moeten we iemand bijnemen om uw werk over te nemen, of wat denk je?"
Duur afwezigheid
- Breng dit ter sprake in een van je telefoontjes of bezoeken. Zeg waarom het voor jou belangrijk is om te weten hoelang je werknemer afwezig denkt te zijn. Dring niet aan.
- Denk aan de privacy! Alle informatie loopt via je werknemer, maar niet iedereen wil die info delen met de werkgever.
- Eventueel kan je overleggen met de arbeidsarts over de verwachte kans op genezing bij kanker in het algemeen.
- Verdiep je verder in kankerinfo via bestaande kanalen.
Kankerinfo
Op de site https://www.allesoverkanker.be/ vind je informatie over de verschillende soorten kankers en hun kans op genezing zoals:
Borstkanker http://www.allesoverkanker.be/...
Longkanker http://www.allesoverkanker.be/...
Darmkanker http://www.allesoverkanker.be/...
Prostaatkanker http://www.allesoverkanker.be/...
Huidkanker http://www.allesoverkanker.be/...
Prognose
Er kunnen geen algemene voorspellingen worden gedaan. Elke situatie is anders. De kans op genezing hangt van veel factoren af, zoals:
- De ernst van de diagnose.
- De leeftijd en conditie van de zieke.
- Of er wel of geen uitzaaiingen zijn.
- Het effect van de behandeling.
Gerelateerde tips
Communicatietips
Als je een kleine KMO bent, met flexibele werknemers die elkaars werk en voorkeuren kennen, volstaat het wanneer jullie elkaar informeel op de hoogte houden. In grote bedrijven vormen beleidsregels vaak de basis om meer formeel te handelen. Onafhankelijk van de grootte van je bedrijf en de cultuur die er heerst, zijn communicatieve vaardigheden nodig.
Soorten steun
Je kunt je werknemer op verschillende manieren ondersteunen:
- Emotioneel
- Praktisch
- Financieel
Verschillen tussen werknemers
Onderzoek onder werknemers met borstkanker (Tiedtke et al, 2011) toonde aan dat zij hun arbeidsongeschiktheid op verschillende manieren kunnen ervaren. Uit gesprekken met ervaren professionals in de zorg is gebleken dat dit zeker ook voor andere soorten kanker kan gelden.
De drie totaal verschillende ervaringen van vrouwen die terugblikten op hun situatie zijn:
- Ontwrichting van het leven.
- Heel moeilijke episode in het leven.
- Betekenisvolle periode.
Als je dit weet en de verschillen herkent, kun je je werknemer ook beter begrijpen en ondersteunen. Iemand die zijn ziekte als 'ontwrichtend' ervaart heeft misschien meer emotionele steun nodig. Iemand die zijn ziekte als een moeilijke, maar voorbijgaande 'episode' ervaart, is wellicht meer gebaat bij een zakelijke benadering gericht op praktische steun. De laatste wil misschien meer delen of er meer over praten.
Wat bespreken als je collega afwezig is?
Wie belt en wanneer? Wie gaat op bezoek en wanneer? Jij, de direct leidinggevende? Collega's? Gaat het alleen om een ziekenbezoek, of wil je het ook over het werk hebben? Maak dat vooraf duidelijk.