Hervatting van werk
Je werknemer wil weer terugkeren naar het werk. Hoe kun je je hierop voorbereiden, waar moet je allemaal aan denken? Wat bespreek je samen en welke zaken kun je tegenkomen? Hoe steun je je werknemer als hij terug komt? Lees hier alle tips.
Voorbereiden op terugkeer
Het blijft een uitdaging om de terugkeer van je werknemer goed te regelen. Lees hier hoe je een aanvang maakt. De re-integratie aanpak voorziet in een informele en formele weg. Progressieve werkhervatting (toegelaten arbeid) kan via beide sporen. Hiervoor heeft je werknemer wel toestemming van de adviserend arts nodig.
Wil je meteen al concrete hulp hierbij, vraag dan je eigen preventiedienst, je sociaal secretariaat of regel gespecialiseerde consultancy.
Nodig je werknemer uit voor een gesprek
Geef aan dat je de terugkeer samen wilt voorbereiden en de opties wilt bespreken. Probeer jullie wensen en verwachtingen bespreekbaar te maken. Soms blijft het moeilijk om aan alle verwachtingen tegemoet te komen. Komen jullie er niet uit, schakel dan expertise in van je preventiedienst, de arbeidsarts of gespecialiseerde consultancy.
Soorten arbeidsovereenkomsten
Er zijn verschillende soorten arbeidsovereenkomsten met verschillende regels, afhankelijk van:
- Het statuut van je werknemer (arbeider, bediende).
- Het feit of je werknemer voltijds of deeltijds werkt.
- De duur van de arbeidsovereenkomst (onbepaald, bepaald).
Werkaanpassingen
Welke werkaanpassingen zijn nodig? Welke kan je bieden? Als er een formeel re-integratietraject is opgestart, worden vaak al aanbevelingen gedaan op het formulier re-integratiebeoordeling (FRB). Welke mogelijkheden zijn er in de specifieke context van je bedrijf? Bespreek dit met je werknemer. Kijk ook of je recht hebt op ondersteuningspremies.
Als mijn werknemer terugkeert
Informeer je andere collega's over de terugkeer en zeg welke afspraken er zijn gemaakt. Houd ook rekening met de emotionele impact op je collega's en op jezelf. Bespreek welke steun je van de collega's verwacht en waarom.
Uitdagingen bij de hervatting
Je werknemer kan last hebben van cognitieve problemen, zoals:
- Gebrek aan concentratie.
- Gevoelig zijn voor lawaai.
- Geheugenproblemen.
- Trager zijn in denken.
Deze kunnen het zelfvertrouwen van je werknemer aantasten. Ook kan je werknemer met fysieke problemen kampen, zoals:
- Vermoeidheid.
- Problemen met tillen.
Begeleiding nodig?
Wil je begeleiding hierbij? Dat kan via:
- Je eigen preventiedienst.
- Je sociaal secretariaat.
- Gespecialiseerde consultancy.
Sinds april 2019 is er ook een nieuwe overheidssite met tips over re-integratie: https://www.weeraandeslag.be/werkgever/hulp-bij-de-re-integratie
Mocht je meer concrete ondersteuning willen - ook voor je werknemer - dan kun je bij alle GOB's (Gespecialiseerde Opleiding, Begeleiding en bemiddeling) en de VDAB (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding) terecht: https://overheid.vlaanderen.be/personeel/rekrutering-en-selectie/jobcoaching
Verschillen tussen werknemers
Onderzoek onder werknemers met borstkanker (Tiedtke et al, 2011) toonde aan dat zij hun arbeidsongeschiktheid op verschillende manieren kunnen ervaren. Uit gesprekken met ervaren professionals in de zorg is gebleken dat dit zeker ook voor andere soorten kanker kan gelden.
De drie totaal verschillende ervaringen van vrouwen die terugblikten op hun situatie zijn:
- Ontwrichting van het leven.
- Heel moeilijke episode in het leven.
- Betekenisvolle periode.
Als je dit weet en de verschillen herkent, kun je je werknemer ook beter begrijpen en ondersteunen. Iemand die zijn ziekte als 'ontwrichtend' ervaart heeft misschien meer emotionele steun nodig. Iemand die zijn ziekte als een moeilijke, maar voorbijgaande 'episode' ervaart, is wellicht meer gebaat bij een zakelijke benadering gericht op praktische steun. De laatste wil misschien meer delen of er meer over praten.
Communicatietips
Als je een kleine KMO bent, met flexibele werknemers die elkaars werk en voorkeuren kennen, volstaat het wanneer jullie elkaar informeel op de hoogte houden. In grote bedrijven vormen beleidsregels vaak de basis om meer formeel te handelen. Onafhankelijk van de grootte van je bedrijf en de cultuur die er heerst, zijn communicatieve vaardigheden nodig.
Soorten steun
Je kunt je werknemer op verschillende manieren ondersteunen:
- Emotioneel
- Praktisch
- Financieel