Werknemer
Je werknemer met kanker wil zich vooral begrepen voelen en gerustgesteld worden over zijn werk. Wellicht wil hij/zij ook weten hoe en door wie zijn/haar taken worden overgenomen. Bespreek samen, indien gewenst en mogelijk, hoe je werknemer betrokken wil blijven bij het werk.
In een latere fase ga je in gesprek over de mogelijkheden om het werk te hervatten. Is de prognose zeer ongunstig dan komen andere onderwerpen aan bod.
Lees hier alle tips die met (de verwachtingen, het belang van) je werknemer te maken hebben.
Begrip tonen en contact houden
Vraag wat je werknemer nu nodig heeft van je. Bespreek ook hoe jullie contact willen houden.
Invulling taken van je zieke werknemer
Als er iemand uitvalt, staat er niet meteen een vervanger klaar in een KMO. Bespreek, als het mogelijk is en de werknemer wil, samen met de werknemer en de collega's hoe je zijn/haar taken kan opvangen. Dat is niet altijd gemakkelijk. Wat zijn de opties? Laat de werknemer en de collega's meedenken.
Diagnose delen met de collega's?
Volgens de privacywetgeving heb je toestemming nodig van je werknemer om de diagnose te delen met de collega's. Maar misschien wil je werknemer de collega's liever zelf informeren?
Hoe contact houden met je zieke werknemer?
Ook al heb je het druk en is het misschien wat onwennig: blijf contact houden! Maak afspraken over de manier waarop. Wat kun je doen?
Wat bespreken als je collega afwezig is?
Wie belt en wanneer? Wie gaat op bezoek en wanneer? Jij, de direct leidinggevende? Collega's? Gaat het alleen om een ziekenbezoek, of wil je het ook over het werk hebben? Maak dat vooraf duidelijk.
Voorbereiden op terugkeer
Het blijft een uitdaging om de terugkeer van je werknemer goed te regelen. Lees hier hoe je een aanvang maakt. De re-integratie aanpak voorziet in een informele en formele weg. Progressieve werkhervatting (toegelaten arbeid) kan via beide sporen. Hiervoor heeft je werknemer wel toestemming van de adviserend arts nodig.
Wil je meteen al concrete hulp hierbij, vraag dan je eigen preventiedienst, je sociaal secretariaat of regel gespecialiseerde consultancy.
Nodig je werknemer uit voor een gesprek
Geef aan dat je de terugkeer samen wilt voorbereiden en de opties wilt bespreken. Probeer jullie wensen en verwachtingen bespreekbaar te maken. Soms blijft het moeilijk om aan alle verwachtingen tegemoet te komen. Komen jullie er niet uit, schakel dan expertise in van je preventiedienst, de arbeidsarts of gespecialiseerde consultancy.
Werkaanpassingen
Welke werkaanpassingen zijn nodig? Welke kan je bieden? Als er een formeel re-integratietraject is opgestart, worden vaak al aanbevelingen gedaan op het formulier re-integratiebeoordeling (FRB). Welke mogelijkheden zijn er in de specifieke context van je bedrijf? Bespreek dit met je werknemer. Kijk ook of je recht hebt op ondersteuningspremies.
Als mijn werknemer terugkeert
Informeer je andere collega's over de terugkeer en zeg welke afspraken er zijn gemaakt. Houd ook rekening met de emotionele impact op je collega's en op jezelf. Bespreek welke steun je van de collega's verwacht en waarom.
Uitdagingen bij de hervatting
Je werknemer kan last hebben van cognitieve problemen, zoals:
- Gebrek aan concentratie.
- Gevoelig zijn voor lawaai.
- Geheugenproblemen.
- Trager zijn in denken.
Deze kunnen het zelfvertrouwen van je werknemer aantasten. Ook kan je werknemer met fysieke problemen kampen, zoals:
- Vermoeidheid.
- Problemen met tillen.
Verschillen tussen werknemers
Onderzoek onder werknemers met borstkanker (Tiedtke et al, 2011) toonde aan dat zij hun arbeidsongeschiktheid op verschillende manieren kunnen ervaren. Uit gesprekken met ervaren professionals in de zorg is gebleken dat dit zeker ook voor andere soorten kanker kan gelden.
De drie totaal verschillende ervaringen van vrouwen die terugblikten op hun situatie zijn:
- Ontwrichting van het leven.
- Heel moeilijke episode in het leven.
- Betekenisvolle periode.
Als je dit weet en de verschillen herkent, kun je je werknemer ook beter begrijpen en ondersteunen. Iemand die zijn ziekte als 'ontwrichtend' ervaart heeft misschien meer emotionele steun nodig. Iemand die zijn ziekte als een moeilijke, maar voorbijgaande 'episode' ervaart, is wellicht meer gebaat bij een zakelijke benadering gericht op praktische steun. De laatste wil misschien meer delen of er meer over praten.
Opnieuw uitgevallen
Je werknemer is opnieuw uitgevallen. Bespreek de situatie met je werknemer. Realiseer je dat de impact voor iedereen groot is als je werknemer weer uitvalt wegens fysieke klachten of opnieuw kanker krijgt. Er is weer sprake van kortere of langere afwezigheid.
Slechte vooruitzichten
Je kunt geconfronteerd worden met een ernstig zieke werknemer, waarbij niet zeker is of hij nog wel genezen kan.